Att köra mtb i skogen kräver en del teknik och att våga hålla farten över hinder, har du för låg fart kommer även små hinder medföra att det tar stopp. Nedan får de en del tips om hur du tar dig an olika hinder och vad du bör tänka på.
Balans
Att hålla balans är en viktig egenskap ute i skogen, till exempel vid tillfällen när ni är flera ute och kör och någon får stop framför dig. I högre farter gör hjulen jobbet åt dig (genom att de fungerar som gyron), i lägre farter behöver du själv göra jobbet. Du kan öva på detta genom att låsa bakhjulet, vrida styret och sitta still.
Se denna video för hur du övar på att stå stilla och i denna video lär du dig mer om position på cykeln för att hålla balansen.
Forcera hinder
Ute i skogen kommer du att stöta på en del hinder så som rötter och stenar men även i form av backar både uppför och nedför. För att forcera hinder som rötter och stenar behöver du ha fart, annars kommer cykeln att stanna tvärt när hjulet tar emot roten eller stenen. Du kan även hjälpa till genom att lyfta framhjulet och sedan sätta ned det på hindret
När du kommer till backar gäller det att du har fäste både uppför och nedför. Uppför behöver du få tyngd på framhjulet, detta åstadkommer du genom att luta dig framåt. Tänkt dock på att du behöver bibehålla greppet även för bakhjulet för att komma uppåt, luta dig framåt så pass att du har nog tyngd på framhjulet för att svänga. Tänk även på att växla ned i god tid innan backen, det vill säga du ska inte växla mitt i backen där det är tyngst – då är belastningen på kedjan stor.
När du kör nedför ska ditt bakhjul behålla greppet på marken, för detta behöver du skifta tyngdpunkten bakåt genom att ställa dig bakom sadeln. Låt armar och ben fjädra och håll upp blicken och hitta rätt linje genom backen.
I denna video lär du dig teknik att forcera hinder.
Kurvteknik
I kurvor låter du ytter pedalen vara i nederläge och lägger all tyngd på denna samt trycker på yttersidan av styret. Samtidigt lutar du sadeln mot låret på det ben som är ytterst, innerbenet har du redo att räta upp ekipaget med om det släpper. Tänk på att inte bromsa med frambromsen i en kurva, använd bakbromsen om du måste. Dock ska du har bromsat in innan kurvan och inte i själva kurvan.
Se denna video för mer om kurvtagning och teknik.
Bromsteknik
Du har bäst bromsverkan på frambromsen, det vill säga den är effektivast för att få stop på cykeln, men risken är att du flyger över styret om du bromsar för hårt med frambromsen. En grundregel är att frambromsen reglerar farten och bakbromsen styr, men kom som sagt ihåg bromsa inte för hårt med frambromsen.
Försök att inte låsa hjulen när du bromsar, då förlorar däcken grepp och du får sämre kontroll över cykeln.
Den här videon lär dig mer om bromsteknik.
Krasch
När du kraschar försök inte att ta emot all kraft med armarna, ta istället emot dig mjukt – böj armen och rulla! Att krypa ihop och rulla är ett effektivt sätt att göra slut på rörelseenergin. Du kan öva på detta på gräs och utan cykel genom att – fall framåt, ta emot med utsträckta armar, när händerna får kontakt böjer du armbågarna och sänker en axel samtidigt som du böjer undan huvudet så att du rullar runt.